D-vitamin – a napfény vitaminja

Kora tavaszra a magyar lakosság 95%-a D-vitamin hiányos állapotba kerül. Mit tehetünk ennek elkerülése érdekében, és miért is van szükségünk rá egyáltalán.

A D-vitamin egy zsírban oldódó vitamin (valójában hormon, ami miatt kilóg a vitaminok közül). További különlegessége, hogy a többi vitaminnal ellentétben, D-vitamint az emberi szervezet képes előállítani.

A D-vitamin fontos a jó egészségi állapot, az erős és egészséges csontok, az izmok, szív, tüdő, agy megfelelő működésért, továbbá a fertőzések elleni védelem miatt.

Háromféleképpen juthatunk D-vitaminhoz, napfény hatására a bőrünkön keresztül, táplálékkiegészítők révén, vagy kis mennyiségben étkezés útján.

A D-vitamin hiány tünetei lehetnek: fáradtság, depressziós hangulat, hajhullás, izomfájdalom, gyakori megbetegedés, fertőzés, fájó csontok és hát, lassú sebgyógyulás.

Az elhúzódó D-vitamin hiány következményei: elhízottság, cukorbetegség, magas vérnyomás, depresszió, krónikus fáradtság, csontritkulás, neurodegeneratív betegségek, Alzheimer-kór, fibromyalgia, bizonyos rákos megbetegedések (emlő, prosztata, vastagbél).

A megfelelő D-vitamin szint egészségügyi előnyei: egészséges csontok, csökkenti az influenza fertőzés kockázatát, csökkenti a cukorbetegség kockázatát, egészséges terhesség, egészséges csecsemők, rák megelőzése.

D-vitamin táplálékforrások: tőkehalmájolaj, olajos halak (hering, makréla, lazac, szardínia, tonhal), tojássárgája, máj.

Itt is, mint a legtöbb vitaminnál, a legérdekesebb kérdés, hogy milyen mennyiségbe kell a szervezetbe juttatnunk, hogy előnyös hatását maximálisan élvezhessük.

A legfontosabb tisztázni, hogy napozás hatására nem lehet „túladagolni” a D-vitamint, mert a felesleg a test számára közömbös anyaggá alakul. Túladagolni csak vitaminkészítményekkel lehet.

A hivatalos ajánlás jelenleg az OGYÉI (Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet) oldalán felnőtteknek 5 µg ami 200NE (nemzetközi egység). A még biztonsággal beszedhető mennyiség pedig 100 µg ami 4000NE.

Érdekesség, hogy egy rövid napozás után, akár 10000-25000NE D-vitamin képződik bennünk, aminek káros hatását eddig nem sikerült megfigyelni.

Természetesen mivel zsírban oldódó vitaminról beszélünk, lehetséges a túladagolás, de számos kutató állítása szerint ez valahol a tartósan szedett 40000NE szint fölött van.

Összegezve, ha csak napi 200-400NE mennyiséget pótlunk, akkor kb nem csinálunk semmit. Felnőtteknek minimum 2000NE pótlás ajánlott a késő ősztől kora tavaszig tartó időszakban. Ha pedig a napi maximum 10000NE mennyiséget nem lépjük át, akkor jelen állás szerint biztosak lehetünk, hogy nem ártunk magunknak.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.