Sejtjeink őrei az antioxidánsok

Napjaink étrendje számos alapvető fontosságú nyomelemből igen keveset tartalmaz.

Pótoljuk hát ezek hiányát, és minden megoldódik. Ez jól hangzik, de mik is azok, amiket valójában pótolnunk kellene.

Szervezetünk védelmi rendszerének megerősítéséhez szükséges tápanyagokat, válasszuk szét négy csoportra. Ezen csoportoknak kellene, az egészséges táplálkozás alapját szolgáltatniuk. Ha ezek rendben vannak, a szervezetünk kellőképpen védett.

Zsírok

A zsírok minden sejtünk részét képezik, a jó zsírok így alapvető fontossággal bírnak.

Rostanyagok

Az emésztőrendszer egészséges működése számára elengedhetetlen, továbbá a fertőzésekkel szembeni ellenálló képességet is növelik.

Flavonoidok

Keringési rendszert és a szívet védő növényi vegyületek. Rákellenes (rákmegelőző) hatással is rendelkeznek.

Antioxidánsok

A szabad gyökök megfékezése a feladatuk.

paradicsom
Nagyüzemi körülmények között termelt paradicsom. Szépnek szép, de íze és főleg beltartalmi értéke nem vetekedhet a szabadon termesztett társaival.

A szabad gyököket a korai öregedés és krónikus betegségek kiváltójaként tartják számon. A természetes életfolyamatok elengedhetetlen része, hogy ilyen anyagok képződjenek testünkben. Hasznos funkciójuk is van, de felhalmozódásuk nagy mértékékben káros. Károsíthatják a sejteket és a DNS molekulákat is.

A szabad gyökök felhalmozódásához nagy mértékben hozzájárulhat a nem megfelelő táplálkozás, dohányzás, alkohol, fokozott fizikai igénybevétel, stressz. Továbbá külső környezeti tényezők, mint például a környezetszennyezés, sugárzások, vegyi anyagok.

Az antioxidánsok, ezen káros szabad gyökök semlegesítésében játszanak kulcsfontosságú szerepet. Felfoghatjuk ezeket mintegy pajzsként, mely a sejtjeinket védik. Egyenes következmény tehát, hogy ha megfelelően pótoljuk antioxidáns készleteinket, akkor hosszabb életet élhetünk, továbbá számos betegséget kiküszöbölhetünk.

Vannak antioxidáns vegyületek, enzimek amiket a szervezetünk állít elő, viszont ezekhez különféle nyomelemek szükségesek, úgy mint vas, réz, mangán, szelén, cink. Ezen kívül szintén a táplálkozással tudjuk bevinni az antioxidáns hatású vitaminokat A,B,C,E és egyéb vitaminhoz hasonló anyagokat, úgy mint flavonoidok, karotinoidok, Q10 (ezt a szervezet is előállítja).

Szinte lehetetlen olyan embert találni, aki minden antioxidáns hatású vitaminból, nyomelemből, és egyéb tápanyagokból megfelelő mennyiséget juttat be szervezetébe. Ennek ellenére, minél inkább törekedni kell ezen anyagok pótlására, hiszen életminőségünket, és élettartamunkat is befolyásolja.

saláta
Túlhasznált földek, monokulturális termesztés, műtrágyázás. Egyik sem az egészséget szolgálja, kizárólag a profitot.

Az antioxidánsokat a legtöbb táplálékunk tartalmaz. Ha nem így lenne, akkor legtöbbjük azonnal megromlana. Főzés hatására viszont a húsokban, a tejben, a tojásban található antioxidánsok lebomlanak. A zöldségek és gyümölcsök valamivel jobban bírják a főzést, de csak ha roppanósra, nem pedig pépesre főzzük azokat. A növényi antioxidánsok felszívódása alapvetően jobb, mint az állati táplálékoknak.

A kimerült talajon termesztett növények ásványi anyag és nyomelem tartalma igen szegényes lehet. Ki lehetne például emelni a szelént, mely elem hiányának oka, pont a kimerült termőföld. Ha ilyen területekről szerezzük be ételeinket, ráadásul sok feldolgozott élelmiszert fogyasztunk, annak egyenes következménye lehet a gyors öregedés és betegség.

A táplálkozásnak tehát felbecsülhetetlen szerepe van abban, hogy az antioxidáns védelmünk optimálisan működjön. A szervezetünk által termelt antioxidáns enzimek szintetizálása, a megfelelő nyomelemek nélkül lehetetlen. Ezekhez kizárólag a táplálkozás útján tudunk hozzájutni. Sokat tehetünk még magunkért, ha a káros szokásainkat megszüntetjük, és a környezeti ártalmakat is megpróbáljuk csökkenti.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.